2/26/2014

DIY - WIT SHIRT & MYSTERIEUZE TEKSTEN



Wat je nu vooral veel ziet zijn teksten op kleding. Op t-shirts, sweatshirts, broeken, rokken.. You name it en het is er. Ik ben dol op tekst en vind het super gaaf op kleding staan. Ik wilde ook wel zo’n t-shirt. Een t-shirt of sweatshirt met gewoon 1 statement woord. Helaas is er nog niet zo veel variatie van ‘een-woord-t-shirts’ en heb ik de mijne niet in de winkel kunnen vinden.
Nu lees ik ontzettend veel blogs en kijk veel mode vloggers op Youtube. Veel meiden laten dan zien hoe ze hun eigen shirt of trui hebben gemaakt met de tekst of print die ze zelf hebben uitgekozen.
Mooi, dacht ik, dat kan ik ook. 

Er zijn veel verschillende methoden om een print op een kledingstuk te zetten. Je kunt het door een bepaald bedrijf laten drukken, maar dat ontneemt de lol van het zelf frutselen. Ik ben in huis op zoek gegaan naar mogelijke materialen. Uiteindelijk heb ik wel van die transferpapers gevonden. Dit zijn a4-tjes gemaakt van een bepaald soort materiaal dat je in je printer kan stoppen en waar je een zelfgemaakte print op kan drukken. Deze laat je eerst drogen en vervolgens maak je met behulp van een strijkbout een prachtig t-shirt. Nou ja, prachtig.. Ik heb niet zulke goede ervaringen met transferpaper. Je moet echt de goede vinden. Heb je een goedkopere versie in huis zoals ik, dan wil het nog wel eens voorkomen dat de kwaliteit van de print niet mooi overkomt op het shirt. Het zit niet goed vast, de randen worden geel of het wordt al verpest na 1 keer wassen.
Andere manieren om je shirt te pimpen zijn textielverf of textielstiften. Textielverf had ik niet in huis en de stiften niet in de juiste kleur. Nou, het zit ook niet mee.
Uiteindelijk heb ik de meest simpele oplossing gevonden. Iets wat goed blijft zitten (ook na het wassen), wat makkelijk te doen is en je niet veel spullen voor nodig hebt.

Een permanent marker.

Check hier hoe ik het heb gedaan. 


1. Wat heb je allemaal nodig ?
Nou om te beginnen lijkt me een wit t-shirt wel handig. Mag wit, maar ook een andere lichte kleur zijn. (zwart op zwart gaat het natuurlijk niet worden). Daarnaast heb je een A4-tje nodig met daarop je tekst geprint, een permanent marker (natuurlijk), iets voor onder het blaadje, een liniaal en een mesje. 



2. Vervolgens
Pak je A4-tje en leg het op je ‘onderzettertje’. Ik heb hier een 48575 jaar oud wiskundeschrift gebruikt die al lang vol is, maar als je een normale onderkant hebt is het natuurlijk ook prima. Als je maar niet je tafel/vloer verpest. 





















3. En dan
Pak je mesje en ga daarmee voorzichtig langs de randen van je letters. Doe dit heel voorzichtig anders krijg je een lelijke mal. 





























4. Let op
Kom je nou bij een recht randje? Dan kan je natuurlijk even je liniaal gebruiken! Altijd handig zo’n ding. Maakt het allemaal net even wat netter. Kom je nou bij een bochtje net als bij de S? Draai dan je papier in plaats van het mesje. Zo voorkom je uitschieters.


5. VoilĂ 
Als het goed is komt het er zo uit te zien. De mijne is natuurlijk al een beetje vlekkerig, verkreukeld en lelijk omdat ik hem al heb gebruikt. 























6. En toen
Leg je blaadje op de plek op het t-shirt waar jij de tekst wilt hebben. Dat kan gewoon in het midden, maar misschien wil je het wel links onderin. Kan allemaal. Doe eens gek. 























7. Handig
Vervolgens plak je het blaadje vast op je t-shirt. De plakbandrol ben ik even vergeten op de benodigdhedenlijst te zetten, maar je hoeft het ook niet per se te gebruiken. Als je een vaste hand hebt niet dan. Zorg dat de letters goed naar beneden zijn gedrukt. 























8. Bijna
Dan komt het spannende, je mag eindelijk de letters inkleuren met je stift. Doe dit ook heel zorgvuldig. Textiel is rekbaar, dus als je te ‘streperig’ gaat kleuren trek je misschien de stof mee waardoor de letters scheef en lelijk worden. Een beetje over de lijntjes kleuren mag natuurlijk, daar heb je een mal voor. Als laatst is het je natuurlijk al opgevallen dat bijvoorbeeld de letter A (zoals op de foto) zijn binnenkantje mist. Geen probleem! Als je de mal eraf hebt getrokken kan je die er gewoon in kleuren. 























9. Waarom..
En daar is ‘ie dan! Je eigen t-shirt zonder al te veel moeite. Ik ben er heel trots op.
De meeste van jullie vragen zich nu waarschijnlijk af waarom er aspirateur op mijn t-shirt staat. Ik wilde al heel lang een cool tekstshirt. Maar zoals ik al zei, ik kon niet slagen in de winkels. Het bedenken van een woord was lastig. Ik wilde een woord wat niemand had en super cool klonk, maar het moest ook een soort van statement maken. Wat heb ik uiteindelijk gedaan? Het meest suffe Nederlandse woord gezocht en deze vertaald naar het Frans. Franse woorden klinken altijd cool en niemand weet wat het betekent (tenzij je vloeiend Frans spreekt dan had je deze hele DIY lang met een groot vraagteken boven je hoofd gezeten). Voor de slimmerds die wel naar Google Translate zijn gegaan hebben al gezien dat het niets minder betekent dan ‘Stofzuiger’. Slaat natuurlijk helemaal nergens op. Het was de bedoeling dat heel veel mensen zouden zeggen: ‘Ah, wat een cool shirt waar heb je die gekocht?’ of ‘Wat klinkt dat toch mysterieus, Aspirateur.’ Mensen een beetje voor de gek houden. En dan met een doodnormale grijns vertellen dat het gewoon een huishoudapparaat is.

Maar goed..

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben! Als je een perfect kwaliteit shirt wilt hebben moet je misschien maar even een andere DIY blog zoeken, want permanent marker is natuurlijk niet de beste oplossing. Maar, het werkt. Dat is het belangrijkst. En ik ben stiekem heel trots op mijn shirt!
Succes!
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten