11/25/2014

COMMON KNOWLEDGE


Algemene kennis is algemene kennis. Maar wat is algemene kennis precies? Volgens mij is er geen bepaalde definitie voor. Althans, ik heb hem nog niet gevonden.

Naar mijn idee heb je verschillende soorten algemene kennis. De kennis die je nodig hebt om bepaalde vaardigheden uit te kunnen voeren, en de kennis die je op school meekrijgt van de wereld om ons heen. Bijvoorbeeld wat de hoofdstad van Nederland is, maar ook waar de Eiffeltoren staat.
Toch denk ik dat er nog steeds veel verschil is over wat ik algemene kennis vind en wat iemand anders daaronder verstaat.

Zo zat ik van de week in de bus naar school. In de stoelenpartij naast mij waren drie mensen een uitvoerig gesprek aan het voeren. Een jongen en twee meisjes rond de leeftijd van 23. Ik heb het gesprek niet helemaal gevolgd, maar op een gegeven moment maakt de jongen een opmerking nar een van de meisjes waar mijn mond een beetje van open viel. ''Ja maar, in Canada spreken ze ook Frans hè.'' De uitdrukking van de meisjes zei al genoeg. ''O, echt? Dat wist ik helemaal niet!'' No effense, maar voor mij was dit vrij logisch.
Toen begon ik er dus over na te denken. Voor mij is dit misschien logisch, maar ik heb geen idee wat deze meisjes op school hebben geleerd. 'Stom' kon ik ze dus eigenlijk niet noemen.

Waar ligt dan die grens van dingen die je echt moet weten en wat een bijzaak is? Wij spelen thuis heel vaak spelletjes als Trivial Pursuit en Party&Co. Er komen ontzettend veel vragen aan bod. In principe zijn dit 'weetjes'. Weetjes versta ik niet onder algemene kennis. Het zijn dingen die leuk zijn om te weten, maar het is niet nodig. Soms komen er vragen in voor waarvan ik dan denk 'Nou, dat had je kunnen weten', maar vooralsnog kan ik niet weten of zij dat 'hadden-kunnen-weten'.

Lastig te peilen dus. Het enige wat ik wel kan stellen is, dat als je niet weet wat de hoofdstad van Nederland is of als je niet weet hoe onze koning en koningin heten, ik je dus wel 'stom' mag noemen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten