3/26/2015

TAKE THE F&*@ING COMPLIMENT


Nederlanders zijn vreselijk nuchtere mensen. Met dit vreselijk kan ik twee kanten opgaan. Aan de ene kant is het natuurlijk een fantastische eigenschap, want het houd je met twee benen op de grond. Aan de andere kant is het ook ongelofelijk irritant, want zo komen wij soms over als een stelletje boeren. Wat we misschien ook wel een beetje zijn.

Zo komt het wel eens voor (niet te vaak) dat iemand je een complimentje geeft. Hartstikke lief dat iemand de moeite neemt om dat even te doen. Vaak denken mensen daar namelijk niet aan, terwijl het soms heel goed kan zijn voor iemands zelfvertrouwen. Op mijn werk heb ik ooit de tip gekregen dat ik meer complimenten aan mijn werknemers moet geven zodat ze zich gewaardeerd voelen en hun werk leuker vinden en het ook beter gaan uitvoeren. Ze weten namelijk dat ze dan een compliment kunnen ontvangen. Het zijn net hondjes, ze weten dat ze een koekje krijgen als ze iets goed hebben gedaan. Ik had daar natuurlijk helemaal niet over nagedacht, want ik ga er gewoon vanuit dat iemand zijn werk doet. Silly me.

Maar goed, complimentjes ontvangen is misschien nog wel moeilijker voor ons dan bedenken dat je er een moet geven. Wat doen wij namelijk als nuchtere boeren, wij kunnen niet incasseren. Wij zijn vechters. Hebben altijd een weerwoord. ‘Wat een gaaf shirt!’ ‘Dit oude ding? Die heb ik bij de tweedehands winkel gekocht’. ‘Jij heb zulke mooie ogen!’ ‘Het is een poepkleur.’ ‘Ik wou dat ik jouw haar had.’ ‘Mijn haar? Wacht maar tot je ’s ochtends wakker wordt en ziet wat ik er allemaal aan moet doen zodat het stopt met pluizen.’
Ergens in deze zinnen het woord dankjewel gezien? Ik ook niet.

Je kan het ontkennen, maar ook jij weet dat eroverheen praten zoveel makkelijker gaat. We voelen ons vaak namelijk nogal ongemakkelijk als iemand een compliment geeft. Daar komen die twee delen van onze nuchtere blik weer omhoog. We zijn heel ‘down to earth’ en bescheiden, maar dat bescheiden dan op next level richting boer. We komen liever over als lompe zak, dan dat we toegeven dat wij inderdaad een leuk shirt, mooie ogen of prachtig haar hebben. Als we dat namelijk toegeven, zijn we arrogant. En dat is misschien nog erger dan lomp en te nuchter.


Probeer het eens een keer. ‘Dankjewel’. Het is minder moeilijk dan je denkt. Dankjewel is namelijk heel erg onzijdig. Je incasseert het compliment zonder toe te geven dat hij of zij gelijk heeft. Ook voelt de ander zich weer goed dat het een compliment heeft kunnen geven en dat de rest van de dag dus niet meer hoeft te doen.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten