4/13/2016

CLICHÉ IS OKÉ

‘’Een huwelijksaanzoek met een flashmob in Disneyland? Gadverdamme Graziella, wat een cliché.’’ Ja, dit is de standaard reactie die ik krijg als ik mensen mijn droomaanzoek vertel. Ik weet niet of een flashmob in Disneyland echt een definitie is van cliché, maar zoetsappig is het zeker. Dat geef ik toe.
Persoonlijk vind ik dat men tegenwoordig veel te veel gefixeerd is op het feit dat hun leven geen cliché mag zijn. Iedereen wil ‘anders’ zijn en bijvoorbeeld een roos krijgen op Valentijnsdag is not done.

Volgens onze altijd geliefde meneer Van Dale slaat de definitie van ‘cliché’ voornamelijk op veel gebruikte beeldspraak. Uitspraken die zo vaak zijn gebruikt dat ze zijn ‘versleten’. Nu weten we allemaal dat in de loop der jaren bepaalde woorden een andere, of uitgebreidere, betekenis krijgen. Zo ben ik dol op de boekjes ‘Taal is zeg maar echt mijn ding’ en ‘En dan nog iets’ van Paulien Cornelisse, waarin zij de woordenschat van de moderne Nederlander onder de loep neemt en de huidige betekenis van bepaalde, soms absurde, woorden eens flink te kakken zet.
Zo is ‘cliché’ ook een stukje verschoven. Waar eerst alleen nog beeldspraak wordt genoemd, is nu alles wat te vaak wordt gebruikt of gedaan ‘cliché’.

Ik gebruik cliché liever niet. Voor mij heeft dat woord een veel te negatieve lading gekregen. Op bepaalde punten gebruik ik liever traditioneel. Zo vind ik het in onze moderne samenleving nog steeds hartstikke oké als de man op een knie gaat voor de vrouw, dat iemand enthousiast is over zijn/haar stedentripje naar Parijs/Rome/Londen in plaats van een backpack vakantie in een of ander gat in Thailand, of als iemand een roos krijgt op Valentijnsdag.
Tuurlijk geef ik met alle liefde ruimte aan de mensen die toe zijn aan verandering. Geen probleem, tegenwoordig kan dat. Om nou gelijk te gaan schelden met ‘cliché’ als ik op mijn roos zit te wachten op Valentijnsdag vind ik dan een beetje jammer. Dat vind ik romantisch, en romantisch vind ik een subjectief woord en zeker niet hetzelfde als cliché. Verandering is prima, maar over de huidige betekenis van het woord kan ik alleen nog zeggen: cliché is oké.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten