4/15/2016

KOPGERUIMD #2: AGENDA'S


Tegenwoordig heb ik 100 verschillende agenda’s, en die gebruik ik ook allemaal. De agenda in mijn telefoon, een papieren agenda, een planning in een notitieboekje, een weekplanner en een familiekalender. Het punt is, ik vind het oprecht leuk om mijn agenda vol te kliederen. Ik kon vroeger niet wachten totdat ik alvast een nieuwe agenda kon kopen en alles in te vullen wat er maar in te vullen viel. Ja, zelfs de eerste contactgegevens pagina..




Het leuke aan mijn collectie agenda’s is dat je mijn levensfases erin kan herkennen. Op de basisschool had je natuurlijk eigenlijk nog niet echt een agenda nodig, maar in de laatste klassen kreeg je toch toetsen ingepland. Niet iedereen vond het al nodig om dat op te schrijven, maar ik vond het gewoon cool om een agenda te hebben. Grote mensen hadden er allemaal een, dus voelde ik mij super volwassen als ik ’s ochtends mijn agenda in mijn rugtasje propte. 
Zo zie je bijvoorbeeld ook dat er langzamerhand veel minder poespas rond mijn agenda hangt. Tot mijn agenda van de Hogeschool. Die is grijs en saai.




De agenda’s zelf waren al flink vormgegeven, maar ik vond het nodig om er ook nog eens mijn eigen draai aan te geven. Ik was gelukkig niet de enige. Ik printte foto’s uit in een vreselijke kwaliteit en plakte die op elke lege pagina. Ook liet ik klasgenootjes een stukje schrijven of lelijke tekeningen maken. Daarnaast verdween dat ding op de middelbare school nog wel eens spontaan. Vrienden vonden het nodig om even een aantal ‘belangrijke’ zaken alvast voor je op te schrijven. Zo stond er op een bepaald punt in dat ik bijna elke vrijdag wel €50 aan iemand moest geven.


Waarom zou je je agenda’s bewaren? Daar heb je nu toch helemaal niets meer aan? Klopt. Er zijn dingen die ik heb weggegooid die misschien veel nuttiger waren, maar mijn agenda’s zijn echt een herinnering aan een schoolperiode waar ik trots op ben. Er staat zo ontzettend veel in, dat ik nu nog steeds nieuwe dingen ontdek. Dat ene kleine tekstje in het hoekje van de adressenpagina had ik bij de laatste ’herinnering-ophaal-sessie’ echt nog niet gezien. Daarnaast gebruikte ik het ook nog wel eens als een dagboek. Als ik mij niet oké voelde schreef ik dat gewoon op bij notities. Daarnaast vereeuwigde ik ook de data dat het uit ging met mijn schoolvriendjes. Tja, dat vond ik belangrijk om te onthouden, denk ik…


Hebben jullie ook nog oude agenda’s liggen?  



Geen opmerkingen:

Een reactie posten