5/02/2016

MAY GOALS


Ik heb mezelf een beetje afgeleerd om doelen op te stellen. Ik ben zo iemand die een lijstje kan maken met dingen die ik in een week of een maand wil bereiken, en vervolgens halverwege weer andere dingen bedenkt. Uiteindelijk baal ik altijd aan het einde van de periode dat ik het weer voor elkaar heb gekregen om niks af te strepen.

Toch vind ik doelen wel belangrijk. Ik heb het idee dat als je een doel in je hoofd hebt, de weg ernaartoe iets overzichtelijker wordt. Als ik wel ongeveer weet wat ik wil, maar het niet duidelijk voor mezelf heb geformuleerd, wordt het alleen maar makkelijker om te gaan lanterfanten.

Tegenwoordig kan ik een uitdaging wel waarderen. Een paar maanden geleden hoefde je daarmee echt niet bij mij aan te kloppen. Daarom heb ik voor deze maand voor het eerst een doelenlijstje gemaakt. Het zijn 5 kleine dingetjes waarvan ik het idee heb dat die wel enigszins haalbaar zijn. Ik zou nou niet gelijk denken dat ik deze maand de nieuwe president van Amerika ga worden.
Mocht ik een van deze dingen aan het einde van de maand niet af kunnen strepen, dan word ik daar in ieder geval niet verschrikkelijk depressief van.

May Goals
1. Een boek uitlezen.
Ik ben dol op lezen, en ik blijf volhouden dat ik het ook echt leuk vind. Ik heb het idee dat meerdere mensen hier last van hebben, maar op het moment dat we niet in de zomervakantie leven blijft het lastig om een boek uit te lezen. Ik weet ook wel dat er mensen zijn die dit makkelijk volhouden, maar als ik ’s avonds in bed lig met mijn boek naast mij kies ik er negen van de tien keer toch maar voor om een serie te gaan kijken.
Ik ben, geheel tegen mijn principes in, op dit moment drie of vier boeken tegelijk aan het lezen. Ik heb ook ontzettend veel boeken in mijn kast staan die ik nog nooit heb gelezen, maar gewoon wilde hebben. Ik heb best veel boeken gekregen/gekocht het afgelopen jaar, maar omdat ik nou eenmaal niet lang op één ding kan focussen lees ik nu meerdere boeken. Ik vind dat verschrikkelijk irritant, en toch is het zo gekomen. Er is nu één boek dat ik gelukkig wat vaker met mij meesleur, en waar ik al redelijk ver in ben. Het zou me toch moeten lukken om dit binnen een maand uit te lezen.

2. Regelmatig posten
Jullie hebben denk ik wel gemerkt dat ik de laatste tijd weer meer aan het posten ben. Daar ben ik trots op. Ik had heel enthousiast een blogschema gemaakt voor vier weken. Wat een bijzonder iets is, aangezien plannen niet mijn beste kwaliteit is. Ik had het heel mooi ingedeeld met kleurtjes en post-its. Super georganiseerd. Maar ja, ik krijg tussendoor nog wel eens nieuwe ingevingen. Het is vergelijkbaar met wanneer je nieuwe kleding hebt gekocht. Dat moet gelijk gedragen worden. Dat heb ik ook met blogposts. Ik kan opeens een geniaal idee krijgen (wat ik zelf vaak veel interessanter vind dan de rest van de wereld) en dat gelijk willen schrijven. Op zich is daar niks mis mee, maar dan wil ik het ook gelijk posten. Ja, en dan gaat mijn schema door de war, om uiteindelijk terug te komen op een week geen blogposts. In de aankomende maand blijf ik gewoon lekker doorgaan met veel posten. Uitdaging is alleen dat ik mij in ieder geval twee weken lang aan mijn schema houd, met daadwerkelijk elke dag een post. Mocht ik een geniale ingeving hebben dan bewaar ik dat voor volgende week. Een tipje van de sluier: in mijn schema voor aankomende week staat heel toevallig ook iets met video-opnamen gepland…

3. Bloemen in leven houden
Toen mijn ouders vorige week de laatste dingen met mij doornamen voordat zij in de auto stapten naar Italië, heeft mijn moeder denk ik vijf keer gezegd dat ik de bloemen niet moest vergeten. Dit is best wel een dingetje. Ik heb geen groene vingers. Ook daarin ben ik vast niet de enige, maar ik snap het allemaal ook gewoon niet. Een paar zomers geleden vroegen een paar vrienden van mij of ik de planten niet een keer water moest geven. In volledige paniek heb ik dat meteen gedaan, niet te bedenken dat het augustus was, en ook nog eens midden op de dag, wat resulteerde in verbrande plantjes.
Een tijdje geleden kocht een vriendinnetje een bosje bloemen om in een mooie vaas op haar kamer te zetten. Ondanks dat ik altijd heb geroepen dat ik geen bloemen in mijn kamer wil, vond ik het toch wel gezellig staan. Sindsdien heb ik het plan om het toch een keer te proberen. Ik ben iets ouder geworden, ik kan nu vast wel één bosje bloemen enigszins in leven houden. De bloemen waar mijn moeder het een week geleden over had leven nog. Ik zie het als een goed teken.

4. Iets nieuws
Mijn blog heeft Newbie Corners. Dit heb ik ooit bedacht met het doel om nieuwe dingen met jullie te delen. Toch houd ik heel erg van de status quo waardoor ik op veel vlakken erg voorspelbaar ben. Niet dat het mij uitmaakt. Tegenwoordig wil iedereen ‘anders’ zijn, waardoor ik zo ongeveer nog de enige ben die het niet erg vind om basic bitch dingen te doen. Omdat ‘iets nieuws’ een nogal vaag begrip is, en het dus van alles kan zijn, vond ik het wel een goed idee om dit op mijn lijstje te zetten. Ik zet er ook niet bij wat voor ‘nieuws’ dat dan moet zijn. Dat mag iets heel kleins zijn, of een enorme activiteit. Als het maar iets is wat ik normaal gesproken liever oversla.

5. Eetpatroon aanpassen
Veel van jullie is het al een keer opgevallen dat ik nogal wat gewicht ben kwijtgeraakt. Ik wil even benadrukken dat ik dit niet expres heb gedaan, en het zeker niet mijn intentie is om een eetstoornis te ontwikkelen. Een mogelijk bijwerking van mijn medicatie was het verminderen van de eetlust. Deze bijwerking was nou eenmaal bij mij het geval. Ik had het zelf niet eens door totdat er minstens drie mensen hadden gevraagd of ik was afgevallen. Ik ging het toch maar even controleren. Op dit moment ben ik acht kilo afgevallen en ik vind het prima. Ik ben nooit te dik of te zwaar geweest, maar er was wel een periode dat ik elk moment van de dag zat te eten, nooit genoeg had, en ik mij totaal niet gelukkig voelde in mijn lichaam. Toen ik vorige zomer op zoek moest naar nieuwe korte broeken omdat ik nergens meer in paste heb ik verschrikkelijk hard gehuild. Nu moet ik weer nieuwe broeken gaan kopen, omdat alles inmiddels ergens rond mijn enkels zweeft. Ik ben op dit moment tevreden met hoe ik eruit zie, en ik eet gewoon nog. Ik eet alleen iets minder dan dat ik eerst deed. Soms vergeet ik ook dat ik nog niet zoveel heb gegeten.
De laatste tijd is het nog erger geworden. Mijn dagelijkse maaltijden bestaan voornamelijk uit suiker, suiker, nog meer suiker en chips. Tussendoor eet ik een stukje komkommer, soms een broodje en, omdat ik ’s avonds vaak werk, een halve magnetron pastamaaltijd. Ik ben mij ervan bewust dat dit niet goed is, en met mijn familieachtergrond van diabeten moet ik er absoluut op letten dat ik mijn dagelijkse hoeveelheid suiker naar beneden haal. Ik heb echter altijd een probleem gehad met het omslaan van mijn eetpatroon. Ik vind het nou eenmaal lastig om dat doosje chocola te laten liggen, of om maar één handje chips te pakken. Het blijft belangrijk en daarom is dit een van de doelen van deze maand. Om het al volledig om te slaan is misschien een te grote stap om in één keer te doen, maar langzaam minderen is al een eerste stap. Mijn moeder heeft in de keuken bijvoorbeeld een maaltijdplanner staan waar ik wel een keer een oogje op kan werpen.

Zie hier mijn lijstje voor de maand mei. Ik blijf erbij dat ik ‘doelen’ een lastig begrip vind, en ik zal niet roepen dat het mij 100% gaat lukken, maar let’s give it a try! En tik mij vooral op mijn vingers als je het idee hebt dat ik weer eens zit te lanterfanten..


Wat zijn jouw doelen deze maand?   


Geen opmerkingen:

Een reactie posten