5/26/2016

PLOG: MADURODAM



Zoals ik al een keer eerder vertelde komt het niet vaak voor dat Daan en ik tegelijkertijd een hele dag vrij zijn. Dus mocht het een keer zo zijn, dan maken we er het beste van! De vorige keer gingen we naar de Efteling. Next stop: Madurodam!





























Onderweg! Helaas werkte het weer in Haarlem niet echt mee gisteren.. Ik zal hier ook maar gelijk eerlijk opbiechten dat ik op dit moment een enorm 'blonde' opmerking maakte. Ik was het weer via buienradar op mijn telefoon aan het checken. ''Daan, het gaat tot kwart over twee regenen in Amsterdam.'' Daan antwoordt: ''Nou, gelukkig dat we daar niet hoeven te zijn.'' Op dit moment was ik even verward dus ik zeg: ''Amsterdam-Zuid is ook Amsterdam..'' Op dit moment heeft Daan door wat er aan de hand is. ''Graz, je weet dat Madurodam in Den Haag is..?'' Oeps.. Heel eerlijk, dat wist ik niet. Ik heb mijn hele leven dus gedacht dat Madurodam ergens in Amsterdam was. Toen ik op de website ging zoeken naar kaartjes snapte ik al niet waarom je een Combi-ticket kan kopen waarmee je ook naar Sea Life kan.. Daan heeft mij de hele dag uitgelachen. I don't blame him.






























We zijn er! Naast het park is een parkeerplaats waar je boven of beneden kan parkeren. Toen we naar beneden reden merkten we op dat wij blijkbaar de enige waren met dit idee.. Grappig was wel dat het licht in deze garage aan gaat door middel van een sensor. Als je heel hard in je handen klapt schiet het licht aan de andere kant aan! Op de terugweg wilde Daan het nog even een keer proberen en klapte heel hard in zijn handen, waardoor alleen het licht boven onze auto aan ging. Ik kan heel erg genieten van dat soort toevalmomentjes.





























Mijn partner in crime voor dagjes uit. Elke keer als we iets gaan doen vraagt hij of ik 'nou alweer foto's aan het maken ben' en doet hij alsof hij niet op de foto wil. Ik moet daar om lachen, aangezien ik het nogal bijzonder vind dat hij het elke keer weer vraagt, en zich altijd gewoon op de foto laat zetten.






























We kochten kaartjes bij de ingang. Helaas lukte het mij niet om de kaartjes nog in de auto online te kopen via mijn mobiel. Online krijg je namelijk korting.. Ach, echte toeristen betalen ook altijd de volle pond. Het was gelukkig niet heel druk. Er waren wel een aantal kinderpartijtjes waar ik nooit zo'n fan van ben. We hebben die dag wel geconstateerd dat kinderen tegenwoordig meer tegen elkaar schreeuwen als ze naast elkaar staan dan dat wij dat vroeger deden.





























Aangezien het al iets later was, eerst tijd voor lunch! We hadden allebei een kopje tomatensoep en een overheerlijk broodje Unox. We love our broodjes Unox.































Ik ben nog nooit in Madurodam geweest. Ik kwam er vorige zomer achter dat ik eigenlijk heel veel toeristische attracties in Nederland heb overgeslagen. Daarom vind ik het extra leuk om af en toe gewoon de toerist uit te hangen, aangezien ik dat soms ook gewoon ben. Ik wist wel hoe het er allemaal ongeveer uitziet. Ook ben ik in Italië een keer in een miniatuurpark geweest en ik vond het fantastisch! Afgezien van dat was ik alsnog enorm onder de indruk. Die details van de gebouwen.. Man wat leuk. Ook vond ik het wel grappig om een beetje te frummelen met foto's maken. Tijdens mijn minor fotografie in Utrecht hebben we een keer geoefend met 'Table Top fotografie'. Dat is simpelweg foto's maken op een tafel, maar ervoor zorgen dat het eruit ziet als een real life locatie. Mijn klas heeft de hele middag met Playmobil poppetjes mogen spelen. In Madurodam is dit allemaal al voor je klaargezet. Fantastisch!




 Jullie weten allemaal dat ik niet zo groot ben. Klein heb ik mij echter nooit gevoeld. Ik ben 1.65 m en dat vind ik een prima lengte. Toch krijg ik heel vaak 'Weet je dat je best wel klein bent?' naar mijn hoofd geslingerd wat mij gelijk dertig centimeter laat krimpen. Daarom zijn dit soort parken een hele uitkomst voor mij. Niemand die tegen mij kan zeggen dat ik klein ben. Ik kan dan altijd naar de mannetjes wijzen en zeggen dat ik toch echt veel groter ben dan hen.
Jullie weten waarschijnlijk ook allemaal dat Daan best groot is. Met zijn 1.92 m stijgt hij toch altijd wat boven mij uit en zijn wij samen vaak een grappige verschijning. Daarom vind ik het vaak ook grappig om foto's te maken van Daan naast hele kleine dingen. Behalve dan deze klomp! Die is zo groot dat zelfs hij daarin verdwijnt. Wat best ironisch is aangezien met Daan shoppen voor schoenen een hel is vanwege zijn enorme voeten.





























Tussen alle ienieminie gebouwtjes staan deze enorme tulpen. Perfect voor toeristenfoto's. Helaas staan er wel bordjes bij dat het verboden is om op de tulpen te klimmen. Balen, dat was ik nou net van plan.















Nadat wij het hele park door waren gelopen was ik een beetje teleurgesteld. Ik had Haarlem helemaal niet gezien! Hadden we dan een deel overgeslagen? Haarlem is nou juist een stad met prachtige en enigszins iconische bouwwerken. Gelukkig hadden we bij de ingang een informatieboekje gekregen met een plattegrond. Al vrij snel kwamen we erachter dat ergens het Frans Hals museum moest staan. We hadden dus toch iets overgeslagen! Wat best makkelijk gaat aangezien er geen duidelijke route staat aangegeven. Na een korte zoektocht vonden we Haarlem. Aangezien ik een geboren en getogen 'mug' ben was ik alsnog een beetje teleurgesteld. Oké, het museum is inderdaad een mooi gebouw, maar ons station dan? En Lautje? Ik had graag meer gezien.. Maar ja, wie ben ik.





























Overal door het park loop je over bruggetjes. En waar bruggetjes zijn is water. En waar water is zijn vissen. En wat voor vissen! Enorme karpers. Bakbeesten. Zie je al die mondjes? Ze hadden constant het idee dat ze gevoerd gingen worden. Vreetzakken. Geen wonder dat jullie zo dik zijn.



Toen was het alweer tijd om naar huis te gaan. We hebben ons als twee kleine koters gedragen. En wat is een kinderpartijtje zonder ijsje? Geen kinderpartijtje. Daan had enorm zin in een Magnum, en aangezien ik heel moeilijk 'nee' kan zeggen tegen ijs kreeg ik er ook wel zin in. In de winkel van Madurodam hadden ze alleen maar neppe Magnums. Ik geef normaal niet zo om merken van voedsel, maar er zijn een aantal producten die ik liever niet consumeer. Coca Cola is namelijk toch echt lekkerder dan Freeway cola en de 'echte' Magnums zijn ook zeker lekkerder dan die vreemde namaak dingen. 

Dat was het einde van de dag! Ik heb mij vermaakt, en ben zeker van plan om mijn lijstje 'Toeristische plekken in eigen land die ik nog nooit heb bezocht' verder af te werken. Waar zal ons volgende tripje heen gaan..

Wat vind jij van Madurodam? 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten