6/25/2016

FEESTDAGEN


Zoals ik al eerder vertelde was het gisteren een feestdag hier in Barcelona. Sant Joan. Dit wordt op de avond van de 23e luidruchtig gevierd met overal vuurwerkshows, veel drank en gezelligheid. Toen wij nog op het laatste moment de supermarkt in renden zagen wij allemaal jongeren met een fles sterke drank in hun handen. ‘’Het lijkt Koningsdag wel’’, merkte Daan op.

Of deze feestdag echt wat weg heeft van Koningsdag is natuurlijk niet waar, maar hoe de Spanjaarden dit vieren heeft misschien wel wat weg van de manier waarom wij Nederlanders met feestdagen omgaan.
In elk land zijn er wel feestdagen waar mensen uit een ander land misschien niet zoveel van zullen begrijpen. Zo hebben ze hier in Spanje een aantal extra feestdagen die gebaseerd zijn op een legende of een heilige. Wij in Nederland hebben voornamelijk feestdagen omdat ze er al waren en het ‘gewoon zo is’. En Koningsdag dan.
Gisternacht werd Daan wakker van een aantal jongeren die hoogstwaarschijnlijk te diep in het glaasje hadden gekeken en het sleutelgat van hun  appartement niet meer konden vinden. Hij moest er een beetje om lachen, totdat ik hem erop wees dat ik dat best logisch vond. Hij heeft waarschijnlijk zelf ook meerdere malen zo voor de deur gestaan, al helemaal na een feestdag als Koningsdag.
Ik moet altijd een beetje gniffelen hoe men reageert op een feestdag in het buitenland. Ik werd misschien helemaal gek van het vuurwerk en de achterlijk dronken mensen die op straat aan het schreeuwen waren, maar hoe hard lachen wij als er weer een aantal ‘Vergisttoeristen’ worden vermeld in de kranten, omdat ze toevallig een oud reisboekje hebben die niet vermeld dat wij een aantal jaar geleden zijn overgestapt op een koning? Ik zelf doe daar enorm hard aan mee, maar ik kan mij voorstellen dat er ook Spanjaarden zijn geweest die lachend naar ons hebben gekeken in de supermarkt omdat wij geen idee hadden wat er ging gebeuren. Ik ben al lang blij dat we er nog op tijd achter zijn gekomen en gisteren niet helemaal voor jan joker stonden.

Mijn belangrijkste tip voor als je op vakantie gaat, check even op internet of er toevallig nog feestdagen zijn in de periode dat jij daar bent! Dat scheelt niet alleen teleurstelling als je weer eens voor een dichte deur van een toeristische attractie staat, het kan ook nog eens heel gezellig zijn! Vier de feestdag mee alsof je een local bent. Zo ben ik jarenlang in ItaliĆ« op vakantie geweest, waar zij, in het dorp waar mijn vader vandaan komt, in juli en augustus altijd verschillende festiviteiten hebben. In de rij staan voor een lootje van €0,50 cent om vervolgens een pakje met schuurponsjes te winnen is veel leuker dan je in eerste instantie denkt.


Wij hebben San Joan in ieder geval overleefd. Omdat ik niet zo weg ben van vuurwerk zijn we niet op het strand wezen kijken naar de verschillende shows. Aan de ene kant vind ik dat wel jammer, maar we hebben vanaf ons balkon aardig wat kunnen zien en zeker kunnen horen… 

Wat is jouw favoriete feestdag? 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten