2/05/2015

THE 10 WEEK PLAN: SCHEMA


Sinds mijn ’10 week plan’ online is gegaan is iedereen ontzettend benieuwd naar het schema. Ik ga geen uitgebreid schema plaatsen wat ik allemaal ga doen 10 weken lang, wel een richtlijn wat ik wil bereiken over 10 weken.

Zo zijn er een aantal dingen die een gewoonte moeten worden, waar ik normaal gesproken ontzettend veel schijt aan heb. Of het lijkt maar zo. Een aantal dingen in het rijtje vangen namelijk sneller mijn aandacht dan anderen.. Het doel is om prioriteiten te onderscheiden van dingen die ik leuk vind. Dat kan voor mij nog wel eens lastig zijn.

Even de hoofdlijnen:
-         - School. Uiteraard.
-          - Werken
-         -  Blog bijhouden
-          - Sporten
-         -  Normaal eten
-          - Scouting
-          - Musical
-         -  Kamer opruimen

Dit is in volledig willekeurige volgorde. Sommige dingen is standaard elke week, zoals werken en musical, dus dat zit al in mijn systeem. Het zijn de dingen die ik zelf moet plannen die voor problemen zorgen.

SCHOOL
Op dit moment heb ik natuurlijk geen lessen, maar het is wel de reden waarom ik dit plan op zet. Mijn opleiding vergt iets meer praktische zaken dan het leren zelf. Mijn planningen zijn altijd iets te optimistisch, en dat is waar het steeds misgaat. Ik kan hele mooie planningen maken, maar mij eraan houden.. Vanaf week 4 zijn de inschrijvingen voor herkansingen. In week 3 ga ik mij storten op wat handig is en realistisch. Vanaf week 4 maak ik een planning hoe ik alles op tijd af krijg.

WERKEN
Spreekt voor zich. Hier moet omheen gepland worden. Ik zit aan een aantal contracturen vast, wat niet te vaak is per week, dus dat scheelt. Ik maak geen 40-urige werkweken. Mijn beschikbaarheid is op dit moment wel iets breder dan normaal, dus dat is altijd nog een beetje afwachten. Meer dan 2 of 3 dagen is het niet.

BLOGGEN
Dit is zoiets wat dus altijd in de weg zit. Toch wil ik het blijven doen, omdat het iets is waar ik mijn creativiteit in kwijt kan. Schrijven is mijn ‘dingetje’, altijd al geweest. Afgelopen week heb ik een planning gemaakt van 4 weken wat ik elke dag ga posten geheel met regels wanneer het af moet zijn. Ik heb het op zo’n manier gedaan dat het niet al te veel tijd inneemt, maar ook dat ik het nog leuk blijf vinden. Het is en blijft een hobby, geen verplichting.

SPORTEN
Hier lachen mensen altijd om. Ik ben altijd redelijk sportief geweest, maar in teamverband. Zoals jullie al een keer hebben kunnen lezen ben ik dit jaar na zo’n 8 seizoenen gestopt met softbal. Vond ik heel jammer, maar het ging niet meer. Ik heb gemerkt dat mijn sterke punten die ik heb opgebouwd (kracht in mijn armen en benen) erg wegzakken.
Zo heb ik mij vorige week vrijdag ingeschreven bij de sportschool. Haha, grappig. Ja dat zeiden veel mensen vorige week. Snap ik ook wel. Ik kom vaak over als een vreselijk lui varken, sportscholen zijn niet zo my style. Toch wil ik er iets van maken. Ik betaal er maandelijks voor, dus anders is het zonde. Ik heb morgen een afspraak bij de sportschool met een coach die samen met mij een schema gaat maken en een korte introductie gaat doen. Vanaf daar zie ik wel of ik vaker om begeleiding kan vragen, maar voor nu vond ik dit wel fijn aangezien ik geen ervaring heb met sportscholen, maar hem wel kan vertellen wat ik wel kan.

NORMAAL ETEN
Dit is iets waar ik heel veel moeite mee ga hebben. Ik eet bijna alles wat los of vast zit, maakt niet uit op welk moment van de dag. Als ik er zin in heb pak of koop ik het en het moet op. Denk aan: chocola (heel veel), ben&jerry’s, chips, nog meer chocola en koekjes. Ik heb al meerdere keren geprobeerd een vast patroon aan te houden, maar ik faal constant. Dat is dat stukje discipline (voor alles overigens) wat ik mis. Ook vind ik het heel moeilijk om dozen chocola te laten liggen. Dit snapt niet iedereen, en zinnen als ‘je moet het gewoon laten liggen’ en ‘je wordt dik’ helpen niet. Ik ben verslaafd aan eten en ik kan dat niet ‘gewoon’ laten liggen. Dat is heel moeilijk. Toch ga ik nog een poging wagen. Mijn ouders eten op dit moment allebei koolhydraatarm om gezondheidsredenen. Hoe lui, maar goed, ben ik dat ik gewoon aan kan schuiven! Tot nu toe gaat dat best redelijk. Het vervelende is alleen het bedenken.. Ik eet soms op werk en ik ga echt niet elke avond een salade in elkaar flansen. Lekker, maar ik ben geen konijn.

SCOUTING
Hier hoeft niet ontzettend veel te veranderen. Dit is 1 keer per week. Ze weten daar ook dat als ik in mijn drukke periodes zit dat ik niet altijd even scherp ben. Geeft niet, heeft iedereen wel eens en er wordt rekening mee gehouden. Ook is dit altijd even mijn uitlaatklepje van de week.

MUSICAL
Dit is mijn andere uitlaatklep. Ik ben dol op optreden en ben blij dat ik dat kan doen in een fantastische groep. Het maakt niet uit als je rare dingen doet, want dat doet iedereen. Ook dit is 1 keer per week, en veel andere dingen naast mijn tekst onthouden hoef ik voorlopig nog niet te doen. Tot nu toe gaat dat prima.

KAMER OPRUIMEN
Last but not least, mijn kamer. Mijn kamer is verboden terrein voor onbevoegden. Als je geen training hebt gehad hoe je hier doorheen moet lopen, mag je niet naar binnen. Dit is de grootste puinzooi die je ooit zal zien. Niet een paar kledingstukken op de grond, nee alles. Niet een snoeppapiertje naast de prullenbak, ik heb geen prullenbak die heb ik ooit omgekeerd en nooit meer opgeruimd. Een opgeruimde kamer helpt bij dingen als schoolwerk. Dit is ook een major issue wat in mijn plan opgenomen MOEST worden. In week 1 (deze week dus) begin ik hieraan. Ja dit heeft meer nodig dan 1 dag, ja dat ga ik in ongeveer 3 weken doen. Om schokkende reacties op te wekken ga ik hier misschien wel een blogpost over doen…

Dit zijn dus ongeveer de punten waar ik mij op ga focussen in de aankomende 10 (inmiddels bijna 9) weken. Het zullen misschien standaard dingen zijn, en zo boeiend is het niet voor de buitenwereld, maar het is uiterst belangrijk dat ik dit op een rijtje krijg. Er zijn natuurlijk ook wel overkoepelende dingen als meer rust creĆ«ren in mijn hoofd, beter leren plannen en vooral dingen onthouden waar ik aan moet werken, maar ik hoop dat een beetje op gang te helpen door deze punten in ieder geval al structureel te behandelen. 

Wie heeft er zin om met mij mee te doen de aankomende weken? Join the club.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen